Repülő autók: már lehetséges, de még sem elérhetőek? Miért?
Autós érdekességek

Repülő autók: már lehetséges, de még sem elérhetőek? Miért?

Ki ne álmodozott volna már a repülésről? Persze, ma már a repülők, helikopterek és hőlégballonok segítségével is képesek vagyunk a levegőbe emelkedni és ott akár sok ezer kilométert megtenni, mégsem jellemző, hogy a sci-fi filmek által előre vetített jövő elérkezett volna hozzánk. Számtalan film rendezője és írója gondolta úgy, hogy még a XX. században repülő autókon fogunk már közlekedni.

Ebből azonban nem lett hétköznapi szokás még a 2000-es évek után sem, dacára annak, hogy sokan próbálkoztak már megalkotni és széles körben is elérhetővé tenni különböző repülőképes autó csodáikat.

Bár az ég már most is tele van olyan repülő tárgyakkal, mint a drónok és a multikopterek, és az égboltot is régóta uralják a műholdak, rakéták és különböző meteorológiai hőlégballonok, az emberiség tömegközlekedése mindez idáig a repülőtereken felszálló különböző méretű repülőkre és helikopterekre korlátozódott. Pedig már-már hihetetlen, de az első repülőgépet több mint 100 évvel ezelőtt vezették az égre, de az autók még mindig a földhözragadt közlekedés eszközei maradtak.

A repülő autók már készen állnak!

Egy nemrég tett bejelentés szerint, a NASA-val közös együttműködésben már 2020-ra elindulhat a repülő taxi szolgáltatás Los Angelesben, Dallasban és Dubaiban, egy speciális légforgalmi irányító rendszer segítségével. A szuper könnyű autók képesek lesznek a hibrid működésre, így nem csak az autóutakon, de a levegőben is szállíthatják utasaikat.

Érdekesség, hogy már 1917-ben bemutatták az Autoplane prototípusát, amelyet a Curtiss Airplane és a Motor Co. fejlesztett és valósított meg, mint a repülő autók úttörője. Ennek ellenére, a fejlesztések megakadtak és a mai napig nem terjedtek el a szárnyas gépjárművek. A „mozgatható repülőgépek”-ként ismert modelleket kétszemélyes és négyszemélyes változatban is megálmodták a tervezői.

A Terrafugia Transition és az AeroMobil pedig már modern példái a repülő gépjármű gyártásnak, hiszen ezek már olyan mechanizmusokat alkalmaztak, amelyek lehetővé teszik, hogy az autó szárnyai visszahúzódjanak és akár közutakon is vezethessük őket, hagyományos autóként – még ha kinézetük elég futurisztikusan is hat, a mai autók kialakításához képest.

Egyedüli hátrányuk a túlzott zajkeltés és a biztonsági aggályok, illetve a vezetői engedélyek körül adódtak, hiszen egy sima „földi” autóvezetői engedély nem jogosíthat fel egy repülő gépjármű vezetésére.

Vajon tényleg nemsokára bárki vásárolhat repülő autót?

A számtalan előírás és nehézség ellenére, egy 80 éves kanadai mérnök, Paul Moller 50 éves pályafutása alatt kifejlesztette az M400 Skycar-t, ami már függőleges felszállásra és leszállásra is képes és 2003-ban már be is mutatták.

Ennek ellenére a technológia számos rajongója kezd lemondani a valódi repülő autók hétköznapi bevezetéséről, hiszen minél közelebb kerülünk egy valódi repülő autó feltalálásához, annál több aggály és kérdés vetődik fel. A biztonságos légi közlekedés kérdése örök megválaszolatlan, nyitott témakör maradt a mai napig.

A technológiai követelmények tehát már adottak, hogy bevezessük a hétköznapokba is a repülő autókat, azonban a gyakorlat azt mutatja, valószínűleg ezek csak tömegközlekedésre alkalmas járművekként fognak tömeggyártásba kerülni. Lesznek egyik pontból a másik pontba szállító repülő taxik, de magánemberként nem fogunk tudni a garázsunkba beállni, egy repülni is képes kiskocsival.

Szóljon hozzá!