Használt téligumival ezt kockáztatod meg
Autógumi Téli gumi

Használt téligumival ezt kockáztatod meg

Használt téligumival ezt kockáztatod meg
Kérjük értékelje az olvasottakat!

Rengeteg autós él az országban, aki határozottan azon a véleményen van, hogy a használt téligumi ugyanolyan jó, mint egy új garnitúra. Sőt mi több, rengeteg olyan eltévelyedett autósról is tudunk, aki vagy azon a véleményen van, hogy nincs is különbség a téli és nyári szettek között, vagy azt állítja, hogy a kopottság teljesen mellékesnek tekinthető, a lényeg ugyanis nem a mintázatban vagy a barázdamélységben keresendő, hanem a gumi alapanyagában, a keverékben.

Habár tény, hogy ebben van igazság, azért az abroncsok kopottságára is érdemes odafigyelni, pláne a téliek esetében, amikor a 3-4 milliméteres profilmélység már a legfelső határnak tekinthető, hiába szerepel a hivatalos jogszabályban 1,6 milliméter.

A használt téligumi veszélyei

Természetesen tökéletesen megérthetők azok az emberek, akik alig tudják fenntartani személygépkocsijukat, és nem engedhetik meg maguknak még azt sem, hogy vadonatúj abroncsokat vásároljanak maguknak, így egyfajta vészhelyzet miatt döntenek a használt téligumi mellett. Rengetegen – nem is gondolnánk mennyien – azonban még annak ellenére is használt, gyakran külföldről behozott használt téligumikat vásárolnak maguknak, hogy megtehetnénk az újak megvásárlását, hovatovább alig néhányezer forintot spórolnak meg a folyamattal, ami nem kizárt, hogy később megbosszulja magát.

A használt téligumi legnagyobb veszélye ugyanis határozottan az, hogy nem lehet visszaellenőrizni a történetét, és azt sem, amit az eladója állít. Azon most lépjünk túl, hogy ebben a formában – pláne internetes vásárlás esetén – nagyon csúnyán becsaphatnak minket a használt abroncsokkal, de ha nem is akartak átverni minket, még akkor is komoly kockázatot vállalunk ezzel.

Honnan tudjuk például azt, hogy az abroncs, amelyben ránézésre bár valóban van még 30-40 ezer kilométer, pontosan miért került le egy másik autóról? Normál esetben ugyanis ilyenkor még a céges autókról sem kerül le a gumiabroncs. Most eláruljuk a nagy titkot: a jó állapotúnak hirdetett, de használt téli gumik rendszerint két utat járhattak végig korábban.

Honnan jön a használt téligumi?

Az egyik, hogy karambolos autóról szedték le őket, ami azért problémás, mert bár láthatóan jól néznek ki és egyben vannak, de már egy kisebb ütközéstől is olyan komoly, láthatatlan szerkezeti károsodásokat szenvedhetett egy gumiabroncs, ami szálszakadással, esetleg olyan defektre hajlamos deformációval párosul, amely talán csak gyors tempónál, talán éppen egy kanyarban jön elő, esetleg pont akkor, amikor az egész család velünk utazik.

A másik lehetséges útvonal a használt téli gumik leselejtezése kapcsán az elöregedés. Bár a gyártók rendszerint visszaveszik és újrahasznosítják az el nem adott téli abroncsokat, jelentős esetben azonban az ilyeneket odakint fillérekért megpróbálják eladni, Magyarországra behozva pedig csak úgy kapkodnak az 5-6 éves gumik után az emberek, akik úgy vélik, hogy életük legjobb üzletét ütötték nyélbe.

Mindezzel csak egyetlen probléma van: a gumiabroncsok öregedésére nem véletlenül figyelmeztet külön minden abroncsgyártó, hiszen egy igencsak komoly veszélyről van szó. Habár tény és való, hogy a mai gumik 8-10 évet is kibírnak, azonban 5 éves kor felett már rendszeres ellenőrzést követelnek, sokkal sérülékenyebbé válnak, látványosan be is repedeznek, egyszóval nem túl biztonságosak, pláne úgy nem, ha nem lettek bejáratva és most, kvázi állásában elöregedett formában próbáljuk meg betörni őket. Ez nagyobb valószínűséggel okozhat defektet, deformációt és egyéb életveszélyt okozó problémákat.

Szóljon hozzá!