Ezek a legnagyobb tévedések az önvezető autókkal kapcsolatban
Önvezető autók

Ezek a legnagyobb tévedések az önvezető autókkal kapcsolatban

Ezek a legnagyobb tévedések az önvezető autókkal kapcsolatban
Kérjük értékelje az olvasottakat!

Pár éve még a sci-fi kategóriába soroltuk, ma már az önvezető autó trendjéről beszélünk. A technológia rohamosan fejlődik, szinte azt érezhetjük, hogy a megszokott járművünkből már csak a négy kerék az, ami megmarad nekünk. Számos félreértés és téveszme kapott szárnyra, annyira friss az autóiparnak a sofőr nélküli autók felé tartó törekvése. Az újítások koránt sem tökéletesek, azonban érdemes néhány félrecsúszott képzetet a helyére tenni. Így könnyebben lépést tarthatunk az újításokkal, hiszen a mi jövőbeli közlekedésünket ezek alakítják majd. Vagy a gyerekeinkét.

Elsősorban azokról a járművekről beszélünk, amelyek vezető nélkül, adott esetben teljesen üresen is képesek a szabályos, biztonságos közlekedésre. Nézzük hát, miben tévedünk.

A vezetőtámogató rendszerek fokozatosan fejlődve átalakul önvezető autóvá

Kétségtelen, hogy ez a leggyakoribb tévképzet. Az auto-parkolás, a sávelhagyás jelző és egyéb biztonsági fejlesztések jelenleg is komoly szerepet kapnak az autóiparban, azonban tévedünk, ha azt gondoljuk, hogy ezeket kell lépésenként tesztelve alakítani a tökéletes, sofőr nélküli jármű megalkotásához. Az innováció túllépi a meglevő és működő rendszereket, hogy hosszú órákon át önállóan közlekedő autókat küldhessen a gyártósorra. Sokan érvelnek azzal, hogy veszélyes az ember kezéből kivenni a kocsi feletti irányítást, és legalább részben érdemes meghagyni azt.

Ez sem állja meg a helyét, ha belegondolunk, lehetetlen órákon keresztül figyelni az esetleges figyelmeztetésekre, amelyeket egy problémás helyzetben a rendszer jelez a sofőrnek. Az önvezető autókat tehát ne a már ismert vezetőtámogató rendszerek tulajdonságaiból vezessük le, mert nagyban különböznek majd teljesítményben – így megbízhatóságban is. A jelenlegi auto-parkolás és sávelhagyás jelző is csupán néhány másodpercig képes figyelemmel kísérni a manőverhez szükséges információkat.

Az önvezető autók első modelljei azonnal piacra kerülnek, és bárki megvásárolhatja azokat

Miért gondoljuk azt, hogy rögtön lakossági forgalomba kerülnek a sofőr nélküli járművek? Alapvetően azt várjuk el egy autótól, hogy megbízhatóan közlekedjünk a szélsőséges időjárás- és útviszonyok között is. A szeles, száraz éghajlat, vagy épp az esős tájegység azonban kihívás egy önműködő járműnek: bonyolult algoritmusok összességével tudja csak teljesíteni ezt az egyszerűnek tűnő, ám mégis jelentős elvárást. Egyelőre valóban könnyebb ennek a technológiának egy adott város megfelelően feltérképezni, mint egy egész országot. Elsősorban helyi taxizáshoz, tömegszállításhoz elképzelhető ennek a technológiának a felhasználása.

Évtizedekbe telik, míg a közúti járművek önvezetőkké válnak

A légzsák és a különböző biztonsági fejlesztések sem egyik napról a másikra terjedtek el. Hogyan kaphatna hát zöld utat ilyen gyorsan a fejlesztésben és gyártásban az önműködő autó? Egyszerű a válasz: a védelem csupán az egyik fontos szempont a kérdésben. Jelentősebb azonban például egy cég számára az a megtakarítás, amit a sofőrök mellőzésével elérhet. Akár a szállítási költségek egyharmadát is lefaraghatja így. Számunkra sem csupán a biztonság szempontjából nyújt extrát: időt spórol meg, amikor is vezetés helyett dolgozhatunk, szórakozhatunk, beszélgethetünk. Nem csoda, hogy a fejlesztéshez szinte keresni sem kell a befektetőket.

Több száz millió kilométer próbaút kell ahhoz, hogy kijelenthessük: az önvezető autók biztonságosak

2015-ben gurult végig közúton az első önvezető jármű, majd azt követte még néhány próbaút. A folyamatos fejlesztéseket látva jogos a kérdés: mikor mondhatjuk már rá erre a forradalmi elgondolásra, hogy teljes biztonságot nyújt az utasoknak, illetve a többi úton közlekedőnek? Statisztikával, vagyis több száz millió további kilométerrel lehet valóban növelni a védelmi hatékonyságot? A kritika szerint túlzás ilyet állítani, ugyanis, ha a biztonság szempontjából kritikus helyzetek elkerülését helyezzük inkább előtérbe, nincs szükség ilyen hosszú tesztidőszakra. Balesetek pedig, sajnos, mindig adódhatnak, hiszen a forgalom nem egyszemélyes történet, így nemcsak a saját önműködő autónkon múlik egy helyzetnek a sikeres megoldása.

(Forrás: www.driveless-future.com)

Szóljon hozzá!